LeviSharonMoto.reismee.nl

Kort samen gevat de vakantie:

In totaal 9140km gereden vanuit Vlissingen naar Zweden, naar Finland Lapland, naar Noorwegen, uiteraard de Noordkaap bezocht. En tot slot door Denemarken naar huis toe gereden.

6 augustus was het dan zover! Vakantie!!! 3 weekjes weg, dat is lang geleden voor ons en toch waren die 3 weekjes heel snel voorbij gegaan. En nu lijkt het al zo lang geleden dat we in Scandinavië hebben getoerd… De reis hebben we geboekt via Norgereiser, nou nooit meer, lekker zelf alles regelen, want je heb totaal niks aan ze en je betaald teveel. Dat terzijde wel door een mooi vakantie land getoerd.

We hebben voornamelijk in cabins geslapen. 2 Geluktreffers waren dat we op een 4 sterren campingplaats niet in een cabin konden, maar wel in de nieuwe apartementenverblijf. Het gasstel was alleen niet aangesloten. Maar super mooi douche en heerlijk bedje en het was er lekker warm. De ander gelukstreffer was 2 overnachtingen in een hotelkamer, ik hoefde niet schoon te maken!Hadden we zelf de reis en de cabins geregeld, dan had ik alle minpuntjes voor lief genomen, maar als we een buro inschakelen om de accomodaties te verzorgen, dan worden we wat kieskeuriger met name ik, Sharon. Je betaald immers voor wat kwaliteit en bepaalde wensen…Dus elk locatie had wel wat, haha.

Lang leve de motor en het genieten van het landschap, heel veel kilometers gemaakt en enkel het nodige in de cabins gedaan zoals koken (als dat kon) , slapen en schoonmaken.

Zweden is ons iets tegen gevallen, maar das te verwijten aan de route die de reisorganisatie gegeven heeft. Zo zijn we 3 dagen van de route afgeweken en hebben toch nog mooie routes gereden…en k***wegwerkzaamheden. Veel nieuw asfaltwegen, dus lekker plakkerig op de weg en ik vind het stinken (teer) andere wegen waren gewoon stenen wegen, grote keien en graffle wegen. Doink doink lekker op onze Pan…2 personen en volbeladen…euh bagage woog 52kg alleen al!!! Als we vallen op de keien wegen, dan gaan we gewoon om. Auto’s en vooral vrachtwagens sjeesden ons voorbij…toedeloe. Wat een avontuur.

Findslapland was niet zo zeer beter wat het weggetje langs de Inari meer betreft…super lange graffleweg die wij moesten nemen naar Noorwegen toe…uitzicht? Slaapverwekkend.

Dus blij dat we in Noorwegen meer van het landschap konden genieten, kijk zelf maar naar de fotocollages; http://www.reismee.nl/beheer/fotos/view/2390445/ Prachtig weer gehad, op misschien 3 dagen na met wat regen. Maar super heldere blauwe lucht, mooie wolkenvelden en zonnetje scheen heerlijk. ’s Avonds was het wel wat frisjes, maar we hebben echt met het weer geboft. In Nederland was het juist zeer slecht weer.

De Noordkaap is bezocht, helaas op een regenachtig dagje. We waaiden ook zowat weg lopend…dus op de motor…1 auto (windvlaag) oké, 2…camper…nog eentje, oef een vrachtwagen en ze zoefen ook echt hard voorbij, dus goed vasthouden en poehh we werden heen en weer geschud!

Helaas was er al vroeg gebleken dat we een 'klein'probleempje hadden met de voorvork...dit zou waarschijnlijk door al die slechte wegen in Zweden zijn ontstaan. De pan heeft harde klappen gehad, waarbij de voorvorken olie lekten. Kapotte keerringen??? Technische verhaal moet je maar aan Levi vragen :) enfin telefoontjes gepleegd, anwb, forums advies gevraagd...uiteindelijk 2 dagen garages opgezocht, maar helaas. O maar schat (zegt Levi) we kunnen er gewoon mee rijden hoor, je hoeft niet bang te zijn...en we moesten nog iets van 10-12 dagen overbruggen als het niet meer was...en de route zou eigenlijk alleen maar mooier worden. En dat werd het ook, echte mooie bochtjes, als het niet druk op de weg was.

De passen zitten tussen de Talfjord en Geirangerfjord en het is daar prachtig met watervalletjes, knap stuurwerk van Levi met een voorrem die hij volledig in moest knijpen. En dan al die bochtjes op en weer naar beneden, was leuk, heel mooi en voor herhaling vatbaar het gebied rondom de Geriangermeer. De bergen daar zijn ook wat ruwer en niet zo glooiend. Het grauwe landschap zeg maar, hoe we Noorwegen zelf hadden voorgesteld eigenlijk, zagen we in dit gebied. Halverwege Noorwegen is het zeer rustig en wordt door de Nooren ook veel als vakantie regio aangedaan.

Laatste dag van Denemarken naar huis gereden, we waren blij dat we thuis waren want het was slecht weer. De vakantie zit erop! We hebben genoten ondanks de paar minpuntjes van het reisbureau en enkele accomodaties, maar de landen waren prachtig en we hebben mooi gereden, thuis gauw die voorvork ringen vervangen en denken aan het volgende tripje...

Bekijk de paar fotocollages van de vakantie: